Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„I love blues! Man, it´s like the best music in the world, isn´t it? I just love it!“, kričala kedysi Beth Hart s detsky rozsvietenými očami do publika na svojom úžasnom koncerte v amsterdamskom Paradise.
Snáď najväčší bluesrocker súčasnosti s ňou do kontaktu prichádza opakovane a zdá sa, že táto pozoruhodná osoba nainfikovala aj jeho. Keď aj nepočítame masívne koncertovanie, od posledného albumu ubehlo dva a pol roka. Odvtedy stihol vydať novú nahrávku so zmŕtvychvstalými BLACK COUNTRY COMMUNION, podobne sa podieľal aj na nových skladbách funkových ROCK CANDY FUNK PARTY a začiatkom roku 2018 sa dostala von jeho (už tretia) kolaborácia s Beth Hart – „Black Coffee“.
Takto rôznorodé aktivity v krátkom čase práve dostávajú korunu na novinke „Redemption“, ktorá v novom miléniu obohacuje Joevu sólovú tvorbu už trinásty raz! Mohol by ho byť plný Metalopolis, keby sme chceli.
Nová porcia muziky sa vám ale po silnom návyku na predošlý, na pomery Bonamassu potemnelý, album musí v hlave trochu upratať – Joe sa totiž rozhodol správne, keď nasledovníkovi skvelého „Blues Of Desperation“ prehodil výhybku, aby fanúšika neunudil opakovaným mlátením tej istej slamy v krátkom čase.
Nálada na „Redemption“ je uvoľnenejšia od prvých taktov. Zamyslenejšia sa zdá byť snáď len titulná dráma so silným westernovým nádychom a vkusná balada „Self Inflicted Wounds“. Z rannej opice nás ale prebudia prudké bicie, ktoré bezostyšne ukradli Zeppelinom prvé takty zo skladby „Rock and Roll“, a potom si už pozornosť pýtajú dychové nástroje, ktoré v spojení s Joeovým rokenrolom majú tendenciu vyznievať dosť cirkusantsky a záleží od nálady, či ich vôbec poslucháč akceptuje. Tento pocit vrcholí hneď v druhej „King Bee Shakedown“ so silným rockabilly nádychom, cválajúcej prekvapivo v tempe nesmrteľnej „L.A. Woman“ od DOORS.
Našťastie, výskyt dychových nástrojov Bonamassa drží v rozumných medziach, hoci na ne narazíte naprieč celou nahrávkou. Snaží sa o ich využitie s mierou, tam, kde to dáva zmysel a dokresľuje tak najmä atmosféru skladieb veselšieho zamerania. Angažovane pokyvovať hlavou do rytmu si opäť môžete pri väčšine z nich a úlohou tejto zbierky nie je nič väčšie – ideálna vec do auta na dlhšie trasy.
Napriek kadencii, v akej nás Joe svojou novou tvorbou zásobuje a napriek jeho typickému gitarovému „kutilstvu“, aj tentokrát sa dokázal s pomocou Kevina Shirleyho udržať na uzde a prichádza s dvanástimi zvukovými stopami, ktoré nie sú zacyklené v zajatí strunových rubikových kociek, ale predovšetkým sú piesňami. Piesňami so zapamätateľnými melódiami a chytľavými refrénmi, ktoré sú efektným liekom na prípadnú jesennú melanchóliu za predpokladu, že si podobné nálady na chvíľu chcete nechať od cesty. Ak agilný štyridsiatnik sóluje, väčšinou to niekam smeruje a ctí to ducha piesne.
Joe sa občas zahľadí z okna do prázdna a vráti sa duchom do 80. rokov – v „Just 'Cos You Can Don't Mean You Should“ vypustil na vzduch svojho vnútorného Garyho Moorea a v ľahučkej „Deep In The Blues Again“ so širokým úsmevom odhalíte THE WHO.
Bonamassova novinka nemôže nikomu otvoriť ústa muzikantským novátorstvom, či objavením niečoho nepoznaného – na to blues jednoducho nie je stavané a nikto to od takejto hudby neočakáva. Naopak, dala by sa úspešne namietať určitá šablónovitosť, kde sa len mení nosný motív, refrény, gitarové sóla a občas sa to pre zmenu chuti v ústach ozvláštni opäť raz osviežujúcimi backing vokalistkami, či netypickými intrami piesní („Ghost Of Macon Jones“). To ale už útočíme na podstatu žánru ako takého.
Hlavné je, že o Joevi Bonamassovi naďalej môžeme hovoriť ako o človeku stojacom na jeho špici. Je to bluesman každou bunkou a je v tom dobrý. Zamrznutí pri obrazovke vo videu k „Evil Mama“ sledujete, s akým pôžitkom v sólach znásilňuje struny a ohýba si ich pre vlastné potešenie z hry – hmatateľná radosť z toho, že robí, čo miluje. A pre nás je zase radosť počúvať takúto muziku! Tak už vylezte z tých tmavých kobiek, depkári!
Bonamassa sa napriek svojmu gitarovému „kutilstvu“, aj tentokrát sa dokázal udržať na uzde a prichádza s dvanástimi zvukovými stopami, ktoré nie sú v zajatí strunových rubikových kociek, ale predovšetkým sú piesňami. Opäť radosť počúvať!
1. Evil Mama
2. King Bee Shakedown
3. Molly O'
4. Deep In The Blues Again
5. Self-Inflicted Wounds
6. Pick Up The Pieces
7. The Ghost Of Macon Jones
8. Just 'Cos You Can Don't Mean You Should
9. Redemption
10. I've Got Some Mind Over What Matters
11. Stronger Now In Broken Places
12. Love Is A Gamble
Diskografie
Redemption (2018) Blues Of Desperation (2016) Different Shades Of Blue (2014) Driving Towards The Daylight (2012) Dust Bowl (2011) Black Rock (2010) Live Trom The Royal Albert Hall (2009) The Ballad Of John Henry (2009) Live From Nowhere In Particular (2008) Shepherds Bush Empire (Live) (2007) Sloe Gin (2007) You & Me (2006) Had To Cry Today (2004) Blues Deluxe (2003) So, It's Like That (2002) A New Day Yesterday, Live (2002) A New Day Yesterday (2000)
Jak jsem napsal na jiný server:
Joe BONAMASSA mezi výjimečné osobnosti nepatří. Je nudný a zaměnitelný. Má fádní skladby, banální melodie, naprosto nezajímavý a klišovitý zpěv. Jedna velká zaprášená šedá nuda, jako vychladlý popel z vyhaslého ohniště, od kterého všichni staří opravdoví bluesmani a rockeři dávno odešli. Album Redemption jsem poctivě poslechnul několikrát. Fakt, nekecám. Pocit prázdnoty se jen prohluboval. Umělohmotný mainstream, póza, co se zoufale vleče. To taky nekecám. Tvoje hudba je tak mělká, že musí mít v rádiích velký úspěch. Nic nejiskří, nic nerezonuje, nic netryská. Univerzální nekonfliktní umírněný poprock s bluesovou polevu.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.